zaterdag 20 maart 2010

Een week in Burkina Faso






Het buurmeisje die elke dag haar snoep komt halen.


Gisteren met de verantwoordelijke van de bakkerijen samen gezeten. Ik heb hem mijn ervaring van de voorbije week overgemaakt. In sommige bakkerijen is het materiaal echt niet goed. In één bakkerij zijn de rollen van het langsteekmachien niet gelijk, waardoor de druk ook niet hetzelfde is. De broden scheuren en kunnen nooit mooi zijn. Ook de deegkuipen die men heeft zijn veel te groot. Men is verplicht om heel grote degen te maken. Dit neemt te veel tijd om deze te verwerken waardoor de laatste te veel gegist zijn dit bij een temperatuur van 45°C. Hij stelde voor om in België uit te kijken naar betaalbaar,tweedehands materiaal. Bij deze een oproep. We zoeken kneders van MAX 50 kg bloem, een rotatie oven met de gepaste karren en platen, langsteekmachien voor stokbrood. Verdeler voor stokbrood en broodjes. Dit materiaal mag oud zij maar moet nog wel degelijk functioneren. Na een week stel ik vast dat 14 dagen kort is. Toch is het ook voor mij een rijke ervaring om in de toekomst verder te werken aan dit project. Ik heb nu heel veel bagage om deelnemers aan andere bakkerij-banketbakkerijprojecten helpen bij hun voorbereiding en ook indien er een volgende project voor mij komt. Het zou fijn zijn hier een opleiding te kunnen starten. Aan jongeren de kans geven om een beroep aan te leren om nadien ook een inkomen te hebben.




Ook gisteren hadden we een opleidingsdag. Eerst was gedacht om een 5 tal bakkers op te leiden, maar dit hebben we niet kunnen realiseren. Iedereen wou aan deze opleiding deelnemen. Voor de verantwoordelijken was het niet eenvoudig om een selectie te maken. Daarom heb ik op deze week zeker een 25 tal bakkers een opleiding gegeven en hen gewezen op de belangrijkste aandachtspunten. Ik stel ook vast dat deze opgevolgd worden. Vb: In een bakkerij bakken ze stokbroden in een wenteloven. In één kar kan een recept van 25 kg bloem. Voor mijn komst maakten ze een deeg van 50 tot 75 kg bloem. Men gaf geen voorrijs, het toeslaan van het deeg werd niet gedaan. Men had een probleem dat de laatste broden bij het insnijden invielen. Het deeg had teweinig kracht. Nu draaien ze telkens een deeg van 25 kg bloem waardoor ze meer controle hebben over het deeg. Ze respecteren de rijstijden die kort maar wel noodzakelijk zijn. Volgende week heb ik een wedstrijd georganiseerd. De bakkerij die het mooiste stokbrood en twee nieuwe soorten maakt krijgt een beloning. Vandaag en morgen is het even rusten. Ook eens het land bekijken.

Hier nog wat leuke foto's


Allemaal mooi in het wit, bedankt aan de schenkers


Verkoopster fier met de nieuwe soorten





Voor hen zijn ronde broden nieuw. Ze hebben graag broden waar ze stukken kunnen afbreken. Het grote probleem is dat lange stokbroden na een halve dag droog zijn. Nu moeten ze zelf ondervinden dat ronde broden langer versblijven. Dit zal wel zijn tijd duren.






1 opmerking:

  1. Guido,
    De oproep is al doorgestuurd...
    ideetje: al aan Bakerline gedacht in Halle? Die verdelen tweedehandse voedingsmachines...

    Groetjes en tot volgende week

    BeantwoordenVerwijderen